7 Augustus

7 augustus 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Bijna klaar voor vertrek
Nog een paar dagen en dan vertrekken we naar San Francisco. We moeten nog best veel regelen voordat we kunnen vertrekken.
Op donderdag 4 augustus brengen we de pony’s Noa en Buck met onze trailers naar Stal Gerstlo in Eefde. Daar worden ze de komende 6 weken door Helma de Jong verzorgd.
Onze Shetlanders Willem en Fleurtje worden verzorgd bij stal  Schroten.

Tess het bejaarde asbakkenrasje uit Griekenland wordt de komende 6 weken goed verzorg door Jorieke.
Wij zijn erg blij dat we zoveel fijne mensen om ons heen hebben die het mogelijk maken om deze fietsvakantie te kunnen doen.
5 Augustus ruimen Renée en ik de stal op en aan het eind van de dag halen we de bestelbus op bij Inquar. Dat is nodig voor het vervoer van onze gigantische fietsdozen.
En dan is het eindelijk 6 augustus. We mogen naar Hoofddorp. Daar verblijven we de laatste avond in het NH Hotel. 2 Keurige kamers voor € 134,00 een koopje. ’s Avonds genieten van het dinerbuffet en daarna nog een wijntje op de kamer.
Ik hoop dat ik de slaap kan vatten. Het is super spannend allemaal.
Zondag 7 augustus.
Na een slechte nachtrust spoelen we onze meegebrachte broodjes weg met koffie en sap. En dan is het eindelijk tijd voor het vertrek naar Schiphol.
We zijn gespannen. Is het de voorspelde chaos op Schiphol, of valt het mee? Afwachten maar.
Bij Terminal 3 laden we de grote fietsdozen en plunjezakken uit. Het is nog wel even zoeken naar een bagagekarretje. Als onze fietsdozen op de  karren staan moeten we ermee door een enorme massa mensen. De eerste zweetplekken vormen zich al onder de oksels. Wat een gedoe en wat is iedereen ongeduldig. Pffff. Als we eindelijk aankomen bij balie 30 voor de checkinn komen we erachter dat we een ETA formulier nodig hebben. Een WAT. We hebben wel een ESTA voor The USA en ons was gezegd dat bij een transfer geen verdere papieren nodig waren. Klopt niet. We moeten er een aanvragen. Kan een half uur tot 72 uur duren.
We gaan uit de rij wachtenden en beginnen op de telefoon en met de computer met trillende vingers de gegevens in te vullen. Wat een heisa. We zijn volledig gestrest. Het zweet loopt over de rug. De formulieren van Ben en ik zijn zo binnen. Die van Renée lukt niet. Nogmaals aanvragen maar. We gooien er weer € 6,00 tegen aan. Dat heeft effect. Ook Renée mag mee. Wel 1 ½ uur later!
Daarna met de dozen naar de Odd balie wederom tussen de enorme rijen wachten door. Als we vastlopen laden we de dozen van het karretje en slepen ze door de vertrek hal verder naar balie 21. Dat lukt. Als we de fietsen hebben ingeleverd kunnen we naar de controle. Dat gaat vanwege onze priority razend snel. En ook de paspoortcontrole levert weinig problemen op.
We lopen naar the Espire lounge voor een kop koffie en een broodje.
Om 13.30 vertrekken we uiteindelijk met Air Canada richting Toronto, onze eerste stop.
wel 1 ½ uur later dan gepland. We hopen dat we de aansluiting naar San Francisco niet missen.

De service aan boord van de business class is uitstekend. Lekker eten en er is zelf champagne bij het diner. Terwijl ik dit verslag type vliegen we boven de oceaan en is het nog ruim 3 uur naar Toronto
Renée en Ben liggen beiden nog te slapen.

In Toronto eerst door de controle. Geen probleem. Na de controle komt Renée er achter dat ze de instapkaart niet meer heeft. Een nieuwe laten uitprinten. De tijd begint wel te dringen. We hebben maar 45 min oversstap tijd over. Nog even door de douane. Nou ja even??? Er stond een Schiphol waardige lange rij. Op onverklaarbare wijze stonden wij zo vooraan.
De vlucht van Toronto naar San Francisco had ook vertraging. De slurf ging niet van het toestel.
In het donker kwamen we aan in San Francisco. Na enige tijd kwamen de fietsdozen en de bagage tot onze opluchting van de band rollen. Nu nog even naar het hotel met die enorme dozen. Na een half uur wachten kwam het busje van de Travelodge. Samen met de chauffeur heeft Ben de dozen over de banken de bus is geschoven. Dat was wel een vette fooi waard.
Inchecken, een wijntje drinken en dan lekker slapen. Morgen begint onze fietstocht door Californië.