16 augustus. Grass Valley

16 augustus 2022 - Grass Valley, California, Verenigde Staten

Vanmorgen om 4.15 uur ging het rookalarm in mijn kamer af. We waren allemaal klaar wakker. De nachtrust zou sowieso kort zijn, maar zo kort!
Om 5.00 uur zijn we maar uit bed gegaan om te overleggen wat we voor de komende dagen het beste kunnen doen. Het fietsen is nl een probleem. De bergweggetjes zijn super steil en dat is niet ons grootste probleem. Daar hebben we voldoende voor getraind. In de extreme hitte die zelfs hier in de bergen heerst is niet te fietsen. Dat is niet verantwoord. We willen heel graag fietsen, maar als het ten koste gaat van onze gezondheid dan gaan we dat natuurlijk niet doen.
Het is rond het middag uur al 38 graden. Een top prestatie leveren in de brandende zon is dan niet mogelijk. Vroeg weggaan was onze enige optie, maar de fiets van Ben heeft een defecte dynamo en daardoor geen verlichting en in het donker over smalle bergweggetjes fietsen kan natuurlijk niet.
De tocht naar Downieville van vandaag had nog wel gekund, maar de tocht van morgen naar Truckee is meer dan 11 uur fietsen, waarvan een groot deel bergop. Helaas onder deze omstandigheden niet te doen.
De oplossing is een autohuren in Grass Valley of met de bus of de trein naar Truckee.
Bij Enterprise konden we geen auto huren die we mochten achterlaten in Truckee of South Lake Tahoe.
Dan maar naar het busstation. Helaas er gaan geen bussen naar onze bestemming. Terug naar de kamer. Bellen met Amtak om te vragen of onze fietsen mee kunnen in de trein. Wat jammer er is pas plek over 3 dagen. Er blijkt nog één optie te zijn. Een auto huren via Expedia. Dat lukt. Terug naar Enterprise autoverhuur. Wat was dat jammer. Ondanks onze reservering ging de minivan net voor onze neus weg.
Terug naar ons motel. We proberen alle autoverhuur bedrijven in een straal van 60 km rond ons motel. Uren later hebben we beet. Een auto die we morgen kunnen ophalen in Auburn, daar kwamen we gisteren net vandaan, en die we de volgende dag inleveren in South Lake tahoe.
Meer dan $400,00 dollar moeten we er voor neertellen, de auto moet nl minimaal 2 dagen gehuurd worden, ook al hebben we hem maar 1 dag nodig.
Het hotel in Grass Valley nog een extra nacht gereserveerd voor ruim 200 dollar en de reservering in Downieville afgezegd, maar dat was te laat en die moeten we ook nog eens betalen.
Lang leve de klimaat verandering en de bijbehorende extreme temperaturen.
De rest van de dag brengen we in de kamer bij de airco door. In de avond eten bij de Thai en vast pakken voor een vroeg vertrek morgen. Op naar Auburn.

1. Pel:
    17 augustus 2022
    Pffff, valt niet mee bij bijna 40 graden. Hoop voor jullie dat het weer aangenamer wordt. In ieder geval goede -maar dure- beslissing om auto te huren en de etappe over te slaan. Maar ik geniet natuurlijk wel van de verhalen en de foto's iedere dag (o.a. van het eten). Zoveel wat bekend voorkomt.
  2. Marieke:
    17 augustus 2022
    Gelukkig is het huren van een auto uiteindelijk gelukt! De aanhouder wint 😉 Wel balen dat jullie de fietstour even moeten onderbreken. Maar jullie gezondheid is het belangrijkste!

Heel leuk om alle verhalen te lezen. Wat een avontuur!!!
  3. Bert:
    17 augustus 2022
    Soms zit het tegen, soms zit het mee, maar er is altijd een Plan B! Heel verstandig besluit om jezelf niet te veel uit te dagen en rustig naar South Lake Tahoe te rijden in een comfortabele minivan. Misschien wordt het na overmorgen koeler.
  4. Erik Wijnholds:
    17 augustus 2022
    Pfff, wat een hitte. Dat is inderdaad veel te heet voor zo’n zware inspanning. Heerlijk een dagje verkoeling in de auto zoeken. En dan weer door. De route en de foto’s zijn ontzettend mooi. Wij genieten er ook dagelijks van tijdens ons ontbijt 👍.
  5. Marijke:
    17 augustus 2022
    Hoi, hoi, heel verstandig dat jullie deze beslissing genomen hebben. Dan maar een etappe minder. Wel balen natuurlijk dat het zoveel kosten met zich meegebracht heeft. Maar dat is niet anders, zet ‘m op met elkaar. Wij genieten van jullie verslagen en mooie foto’s. Tot de volgende keer. Liefs
  6. Daphne:
    17 augustus 2022
    Helaas, maar het is idd gevaarlijk om in die temperaturen een zeer intensieve berg route te gaan fietsen. Fijn dat jullie een auto hebben kunnen vinden. Misschien met de noodgedwongen extra huurdag een dagtrip maken in de omgeving van jullie bestemming? 🤔 Good luck!