15 augustus. Van Roseville naar Grass Valley

15 augustus 2022 - Grass Valley, California, Verenigde Staten

Vandaag staat ons een hete klimdag te wachten dus de wekker gezet op tien voor half zes, dit doet net iets minder pijn dan kwart over vijf. Na een heerlijk ontbijtje zaten we om kwart voor zeven op de fiets, Het was inmiddels al 20 graden.
De tocht gaat van Roseville via Loomis, Newcastle en Oburn naar Grass Valley.
Waar gisteren het venijn in de staart zat, zit vandaag het venijn wel in de hele tocht. Ca. 35 klimkilometers, met steile stukken ertussen.
Het is fijn om in de vroege ochtend te fietsen, de dag voelt nog schoon en fris. Je kunt je gedachten lekker laten gaan en ik bedenk met dat Amerika toch echt wel het land van uitersten is.
Bijna iedereen is vriendelijk en beleefd, laten je netjes voorgaan in het verkeer, gaan geduldig in een rij staat als het ze gevraagd wordt en komen keurig op tijd als je bij een tripje bv 2 uur van te voren aanwezig moet zijn. Dan schaam ik mij soms wel voor mijn eigen landgenoten waar beleefdheid vaak ver te zoeken is. Het is natuurlijk niet allemaal gelukzaligheid. Als je voor een verkeerslicht staat moet je geduld hebben, het verkeer van alle kanten is al 3 keer gepasseerd als je je realiseert dat de verkeerslichten niet op een fiets reageren. Door rood dan maar.
We rijden vandaag op de highway 40 en 49 met 2 uitstapjes via een berggebied. Die je in deze hitte helemaal leeg zuigen qua energie.
Op de 49 gaat het op de bike lane ook niet helemaal jofeltjes. Het stuk is ca. 80 cm breed waarvan de eerste 60 cm een soort blokjes in het asfalt zijn, als je daar op terecht komt, wat ons alle drie uiteraard een aantal keren is overkomen, is het net alsof je op de loop van een mitrailleur fietst. Zo’n geluid maakt het tenminste en je komt er ook slecht weer af omdat de resterende 20 cm vlak naast een talud ligt dat een paar meter lager ligt. Ben je er eenmaal weer op terecht gekomen lijkt het net alsof je aan het koordansen bent.
Het laatste stuk gaat via de bergen, stijl (soms18%), warm en zeer uitputtend.
Volledig oververhit kwamen we bij ons onderkomen aan, een erg idyllisch hotel in een erg leuk dorp.
Even bijkomen met een drankje en dan een hapje eten in een Italiaans restaurant.
Morgen wacht ons een soortgelijke dag als vandaag (zonder het lekkere ontbijt).

1. Bert:
    16 augustus 2022
    Tsjonge, dit was wel een erg zware dag, met zelfs een stuk fietsdrukken erin. Maar een fijn motel aan het eind. Ik zie geen biertjes!
  2. Ben Wegdam, Renée Wegdam en Anette Smit:
    16 augustus 2022
    Nou Bert die biertjes kwamen er wel, maar ook daar moesten we eerst voor op de fiets in de hitte twee enorme heuvels op.
  3. Renée:
    16 augustus 2022
    Maar ze waren er wel en die eerste paar slokken...... heerljjk