10 september. Van turlock naar Manteca

10 september 2022 - Manteca, California, Verenigde Staten

Vanochtend gaan we relaxed op pad. Tegen half negen zitten we op de fiets en het is voor het eerst in de bijna 5 weken dat we hier zijn dat we tegen een het zwaar bewolkte lucht aankijken. Na zoveel bloedhete en zonnige dagen is het gewoon heerlijk om in een temperatuur van 23 graden weg te fietsen. Ik foeter wel eens op het Nederlandse weer maar dat is echt beter voor een actieve vakantie.
Als we een kwartiertje op pad zijn komen we een jongeman tegen de een lekke band heeft en vraagt of wij kunnen helpen. Dat proberen we wel, maar onze fietspomp past niet op het ventiel van zijn fiets. Ben heeft nog wat andere ventielen bij zich maar ook dat gaat niet lukken. Het is een beetje een trieste aanblik van een jongen die volgens ons zijn hele hebben en houden in een rugzakje heeft die we ook nog niet kunnen helpen. Hij bedankt ons vriendelijk en loopt weer verder. Terug op de fiets denk je toch wel even aan hoe de levens verschillend kunnen verlopen.
Bijna de hele tocht rijden we betrekkelijk rustig tussen links van ons hectare na hectare pistache bomen en rechts walnoot bomen. De pistachenoten zijn rijp en worden dan ook geoogst. Vrachtwagens rijden af en aan, grote wolken stof achterlatend. Het is een fijne tocht met een temperatuur die oploopt tot zo’n 30 graden dat is goed te doen.
Voor het eerst in deze hele vakantie komen we honden tegen die niet achter een hek zitten en soms agressief achter ons aan gaan. Ik ben de gelukkige omdat ik achteraan fiets.  Nu ben ik nogal goed gebekt en dat schrikt wel ietwat af maar als er eentje bijna mijn kuit de pakken heeft ben ik er wel klaar mee. Ik zit net een beetje in mijzelf te foeteren als er weer zo’n mormel vanuit het niets luid blaffend aan komt stormen. Nog zo’n 10 meter en dan in de aanval, ware het niet dat ik een of andere oerkreet laat horen waardoor hij vol in de run enorm in de ankers gaat, wat een enorm dom gezicht is omdat zijn oren door zijn plotselinge stilstand als twee raketjes naar voren vliegen. Nu kan een hond niet verbaast kijken maar dit leek er toch wel erg veel op. Ik heb de lachers voor mij wel op mijn hand.
Bij aankomst in Manteca is onze hotelkamer nog niet schoon zodat we de tijd doden bij het winkelcentrum aan de overkant. Onze verbazing is groot als we de rijen zien bij de in en out burger, ik tel er zo 29 die in de rij staan voor een hamburger! Aan de overkant is het nog veel gekker, de Chick fil a is zo populair dat het verkeer geregeld wordt en de bestelling buiten al door medewerkers wordt opgenomen, niet te geloven.
Bij Pho  een Aziatisch restaurant eet Anette haar lekkerste maaltijd van deze vakantie. We eten er allemaal lekker en goedkoop. Tevreden lopen we weer naar het hotel.
Morgen gaan we naar Paterson, het blijft gelukkig goed van temperatuur zodat we niet extra vroeg hoeven te vertrekken.

1. Pel:
    11 september 2022
    Eindelijk weer lekkere temperaturen. Zo is het beter volhouden. Én volle borden. Hmmm
  2. Bert:
    11 september 2022
    Gouden tijden voor de fastfoodketens. Jammer voor de arme kinderen. Maar jullie fietsen weer bij fijne temperaturen en hoeven niet meer zo verdomd vroeg weg. Comfortabel dus.