21 augustus. Bodie State Historic Site

21 augustus 2022 - Willow Springs, Verenigde Staten

Vandaag beginnen we de dag rustig, er is geen wekker gezet en we worden rond 7.45 uur pas wakker. Allemaal redelijk uitgeslapen zijn we naar het restaurant gegaan voor een overheerlijk ontbijt en voor ieder 2 geroosterde boterhammen erbij gekocht voor ons uitstapje naar Bodie. Ben zit er nu beduidend gemakkelijker bij dat gisteren.
We hadden alle tijd dus eerst werd er de hoognodige was gedaan en onze held Ben heeft de USB oplader van Anette gerepareerd. Dat viel zeer bij haar in de smaak.
Tegen half elf togen we richting Bodie een klimtocht van 21 kilometer waarvan de laatste 5 onverhard. Zonder bepakking, dus dat scheelt enorm.
 Bodie is nu een ghost town maar was eens een bloeiende goudzoekers stad. William Body ontdekte in 1859 goud in de buurt van Bodie.  Hij hield dit niet voor zichzelf en in 1861 werd er een stadje gesticht wat uitgroeide tot een stad van ca. 10.000 inwoners met 65 kroegen, heel veel bordelen, opiumhallen, overvallers en ander gespuis.
De tocht ernaartoe is wonderschoon en het begin verliep voorspoedig. Na ca. 10 km klimmen met toch wel weer vervelende percentages van 9 en 10 procent begon ik mij serieus af te vragen wat hier nou zo leuk aan is. Ook zonder bepakking is het harken naar boven. Maar wel met spectaculaire uitzichten en dat  maakt veel goed!
Waar het onverharde gedeelte begon werd het wel vervelend, heel stoffig en met kuilen en veel stenen op de weg. Even doorbijten.  En wederom word ik erg blij van alle leuke opmerking onderweg en een aardige Amerikaan die stopt en ons eerst de hemel in prijst (wat we tevreden over ons heen lieten komen) en dan ook nog water en een snack aanbiedt. Wat een gelukzaligheid.
Boven aangekomen moesten we even bijkomen en in het park hebben we de broodjes genuttigd die we morgenvroeg maar niet weer laten roosteren wat een droge bedoening, veel jam erop en doorspoelen met water.
Het park zelf is zeer de moeite waard, erg veel bewaard gebleven en het geeft een heel goede indruk (vooral de film) hoe hard het leven in die tijd voor goudzoekers was.
Na anderhalf uur rondlopen begonnen we aan de terugweg, heerlijk lekker dalen en de voeten stil op de pedalen. Dat viel tegen, niks naar beneden suizen, het enige wat suisde was de knetterhard wind om onze oren, op sommige stukken moesten wel zelfs bijtrappen. Maar toen we weer bij ons mooie slaapplekje aankwamen en we met een biertje de leuke dag van vandaag besproken was dat snel vergeten.
Fris gedouched hebben we een overheerlijke salade met gegrilde zalm en knoflookbrood opgepeuzeld. Na hard werken is het heerlijk eten.
Nu nog een kop koffie en een lekker drankje en dan op naar de dag van morgen.

1. Pel:
    22 augustus 2022
    Fantastische reis tot nu toe. Wel met wat hobbels en wat ploeteren, maar gaat voorspoedig. En prachtige foto's en leuke verslagen. Lees ze met veel plezier. Ik hoop dat dat zo doorgaat. Succes.
  2. Bert:
    22 augustus 2022
    Toch Bodie gedaan, da's mooi! Petje af voor jullie om op een "vrije" dag toch zoiets te ondernemen en 10 km onverhard te trotseren. Maar het was de moeite waard, zie ik aan de foto's. Prachtig.